Cyber Crime Game: Gamification als oplossing voor bewustwording in cybersecurity

Cybercriminaliteit vormt een groeiend probleem. De complexiteit en diversiteit van cyberaanvallen maken het noodzakelijk dat bedrijven hun medewerkers effectief opleiden en bewustmaken van de risico’s. Aan de telefoon denkt een medewerker bijvoorbeeld de CEO te spreken, en maakt op diens verzoek geld over. Een collega denkt een veilige interne mail te openen en klikt op de verkeerde link… Te laat! Of toch niet? Met Cyber Crime Game worden realistische scenario’s nagebootst en leren medewerkers binnen een organisatie om op een interactieve manier cybercriminaliteit te herkennen.

Door middel van gamification biedt het spel een innovatieve aanpak waarmee betrokkenheid en leerervaringen worden vergroot. Joris van den Bergh, mede-eigenaar en gamification-expert, deelt zijn inzichten over de impact van de game op de bewustwording van medewerkers. Hij benadrukt de doorslaggevende rol van de menselijke factor in cybersecurity, en hoe het door middel van de game medewerkers helpt om alert te blijven en beter om te gaan met cyberdreigingen.

Het belang van de menselijke factor

Cyber Crime Game is opgericht met het doel om bewustzijn te creëren rondom de gevaren van cybercriminaliteit. “Onze propositie is dan ook: Your wake-up call for cyber awareness,” zegt Joris. Hij legt uit dat veel werknemers weliswaar iets weten over cybersecurity, maar niet goed weten wat ze ermee moeten doen. “Er zijn verschillende oplossingen beschikbaar, maar er is nog geen leuke en goede oplossing die mensen écht aanspreekt.”

Joris’ persoonlijke motivatie om zich in te zetten tegen cybercriminaliteit komt voort uit zijn passie voor het ontwikkelen van games met een maatschappelijke impact. “Ik houd van games ontwikkelen en dat doe ik het liefst voor een goed doel,” zegt hij. Dit heeft hem geleid naar verschillende game-thema’s, waaronder klimaatverandering en jongeren helpen van drugsverslaving af te komen. “Toen we erachter kwamen dat cybercriminaliteit misschien wel hét grootste probleem is op het gebied van criminaliteit, motiveerde mij dat enorm om een mooie game te ontwikkelen die iedereen bewust maakt van de gevaren en het onderliggende probleem.”

Cyber Crime Game richt zich specifiek op de menselijke factor in cybersecurity. Joris benadrukt: “Je kunt alle beveiligingsmaatregelen treffen, maar één klik op een phishinglink en de hacker heeft je te pakken. De game is ontworpen om medewerkers binnen een organisatie bewust te maken van hoe hackers te werk gaan en welke technieken ze gebruiken om slachtoffers te maken. We leren mensen over phishing, spear phishing, ceo-fraude en andere technieken die hackers gebruiken.”

Concrete gedragsverandering

Eén van de kernaspecten van de game is het creëren van impact op de houding en het gedrag van medewerkers. Joris legt uit: “In onze finale show, de endgame, bootst een medewerker de stem van zijn eigen CEO na, met het doel om geld over te maken. Dit laat zien hoe gemakkelijk het is om in een valkuil te trappen. En precies zo kunnen we concrete gedragsverandering doorvoeren, dit blijft mensen bij. De game maakt gebruik van echte e-mailadressen en scenario’s, zodat spelers zich bewust worden van de risico’s en de urgentie van het probleem.”

Doordat het spel de realiteit zo goed weerspiegelt, heeft Joris veel positieve feedback ontvangen: “We hebben goede reacties gekregen van zowel cybersecurity-experts als spelers van de game. Maar laten we eerlijk zijn: er zijn ook genoeg uitdagingen bij het overtuigen van bedrijven om te investeren in bewustwording. De geloofwaardigheid van gamification is nog relatief nieuw, vooral voor mensen boven de 50. Dit principe moet niet alleen groeien in Nederland, maar ook in Europa en daarbuiten. Dat heeft tijd nodig, maar we komen er wel.”

De toekomst van gamification in cybersecurity

Joris is optimistisch over de toekomst van gamification in de cybersecurity-sector. “Ik denk dat het gebruik van gamification zich verder zal ontwikkelen, vooral omdat het wordt gezien als een effectieve manier om cybersecurity awareness over te brengen binnen bedrijven.” Hij concludeert dat er een groot potentieel is voor groei en verbetering in dit gebied, en dat Cyber Crime Game klaar is om een leidende rol te spelen.